תדלק את הטלפון - הדור הבא של הסוללות

כדי שהסלולר ייכנס בהצלחה לדור הרביעי, מכשירי הטלפון יהיו זקוקים לסוללות חזקות בהרבה. כך הן יפעלו

עומרי לוי

   

i

כל בעל סלולרי מהדור השלישי מכיר את התופעה המעצבנת הזו: אתם בקושי מספיקים להשתמש במכשיר, וכבר הסוללה מתרוקנת וזקוקה להטענה. הטענתם? בדרך כלל, תוך פחות מיום עבודה אחד צריך למלא את הסוללה מחדש.

 

כבר שנים מבטיחים לנו שהנה-הנה מגיעה הטכנולוגיה שתאפשר לסוללות הגאדג'טים המתקדמים לתמוך לאורך זמן בכל האפשרויות שהם מציעים. סוללות המופעלות באמצעות תאי דלק זעירים, כך הובטח, יאפשרו לנו לעבוד עם המכשיר הנייד במשך ימים ארוכים ללא כל צורך בטעינה חשמלית.

 

מה יהיה בדור הרביעי?

ההבטחות לסוללות חזקות יותר עדיין לא הפכו למוצרים ממשיים בשוק, אולם הצורך הולך וגובר. 2009 כבר התחילה, ואנחנו נמצאים בצומת דרכים לפני השקת הדור הרביעי של הסלולר. האנרגייה הדרושה להפעלת טלפון מהדור הרביעי צפויה להיות גדולה פי ארבעה מזו הדרושה כיום להפעלת מכשירי הדור השלישי. רשתות הדור הרביעי LTE ו‭,WIMAX

 
 

שלפי ההערכות עתידות להגיע לישראל בעוד כשנתיים, יאפשרו לגלוש ברשת, אפילו תוך נסיעה, במהירות של 50 מגהביט לשנייה ולהעביר וידאו באבחנה גבוהה.

 

אבל החללית המשוכללת הזו תתקשה לשעוט קדימה בלי מנוע. במצב הקיים, ניאלץ לשאת כל הזמן סוללה חלופית טעונה. כדי לגשר על פער האנרגיה ההולך וגדל דרושה קפיצת דרך טכנולוגית משמעותית. כפי שזה נראה עכשיו, תאי הדלק הם (עדיין) אלה שצריכים לבצע אותה. הטכנולוגיה הזו חייבת להתחיל לממש את הפוטנציאל הגלום בה.

 

דלק זה לא רק דלק

בהשוואה לסוללות ליתיום, למשל, תאי דלק יכולים לספק פי חמישה עד פי 15 יותר אנרגייה בתנאים דומים. ובניגוד לסוללות ליתיום, טעינה מחדש של תא דלק אינה דורשת שעות התחברות לרשת החשמל. צריך רק להוסיף דלק, בדרך-כלל במיכל חד-פעמי, בדומה למילוי מצת גז או החלפת מיכל דיו במדפסת.

 

זה נשמע פשוט לכאורה, אבל עדיין רחוק מלהיות פתרון מושלם. כבר נכתב רבות על בעיית המיזעור של תאי הדלק, שמהווה כיום את המכשול העיקרי בפני הפיכתם למוצרי-מדף שיכולים להשתלב במחשבי מחברת וכף-יד, טלפונים סלולריים ומצלמות דיגיטליות. עד לאחרונה התקשו המהנדסים להקטין את תאי הדלק לגודל סוללה של מכשיר סלולרי.

   

לבעיה הזו נמצא פתרון: סוללות תאי הדלק אמנם שוקלות מעט יותר כעת, אך מדובר בתוספת משקל סבירה.

 

הבעיות הטכנולוגיות אינן הקושי היחיד: פיתוח תאי הדלק נתקע עד כה גם מפני שחברות האלקטרוניקה לא קידמו אותו מספיק. בעידן שבו למחשבים ניידים יש כבר סוללות שמחזיקות מעמד בין 10 ל‭14-‬ שעות, לא כולם מתלהבים מהרעיון להסתובב עם תא דלק. מי שכבר התרגל לחבר את המכשיר למטען מדי לילה, יגלה שעליו לשאת עמו מעתה לכל מקום מיכל דלק רזרבי.

 

נראה שהביצועים הנהדרים של תאי הדלק יפצו על הקשיים. בחודש מאי האחרון הציגה סוני לראשונה אב-טיפוס קטן של סוללה המבוססת על תאי דלק. הסוללה הקטנה, שנבלעת בכף היד (מידותיה ‭30'50‬ מ“מ‭,(‬ תפעיל גאדג‘טים ניידים כבר בשנה הבאה. 

 

הגודל לא קובע

על-פי החברה, 10 מיליליטר של דלק יספיקו  ל‭14-‬ שעות צפיה בטלוויזיה לוויינית דרך הסלולרי. בינתיים, סמסונג מפתחת במקביל סוללה שתנצל את אנרגיית המים. בסמסונג סבורים שהסוללה החדשה תספיק לעשר‬ שעות עבודה (להבדיל מהמתנה) עם המכשיר - פי ארבעה מאורך חייהן של הסוללות כיום. הסוללות של סמסונג צפויות להשתלב במכשירי החברה רק בשנת ‭.2010‬

 

ואחרי כל זה - חשוב להדגיש, כי אורך חיי הסוללה לא תלוי רק בגודלה ובכמות העבודה שהצרכן מעמיס עליה. זהו אחד האתגרים שמולם מתמודדים מתכנני הרכיבים האלקטרוניים בתוך המכשירים - איך לבנות אותם כך שיצרכו פחות אנרגיית סוללה.

 

המעבדים המיוחדים המשולבים באחרונה במחשבים הניידים החדשים הם דוגמה מצויינת. חברות רבות, ביניהן TI (טקסס אינסטרומנטס) ופריסקייל עובדות כיום על שילוב ננוטכנולוגיות במעגלים המודפסים במכשירים הסלולריים, המונעים בזבוז גדול של מתח חשמלי בתוכם.

 

 

 

הכתבה נלקחה מאתר YNET